Ενημέρωση
Νέα
Εκθέσεις
Δελτία Τύπου
Εκδηλώσεις
Περί Φωτός...
Συνεντεύξεις
Εταιρίες
Εκπαίδευση
Έργα Εταιριών
Ανεξάρτητοι Σχεδιαστές
Εργασίες
Άρθρα
Ιδέες & Λύσεις
Τεχνολογίες
Τεχνο - γνωσία
Περιήγηση
Προϊόντα
Επαγγελματικός
Εσωτερικών Χώρων
Εξωτερικών χώρων
LED
Διακοσμητικά
International Posts
Events
News
 
Διαφημιστικά Banner
φωτιστικά
 
 
Άρθρα / Τεχνο - γνωσία
 
Lighting Affects  
Δημοσίευση: 01 Μαρτίου 2010
 

Επιρροές του φωτισμού στη συναισθηματική κατάσταση του ανθρώπου.

Ακούμε για τις επιρροές του φωτισμού στη συναισθηματική κατάσταση του ανθρώπου και σίγουρα θα μας δημιουργούνται απορίες του στιλ, πως μπορεί να συμβαίνει, τι είναι αυτό που μας επηρεάζει και πως ένας χώρος μας είναι ευχάριστος ή δυσάρεστος ανάλογα με το φωτισμό του;

Σε όλα τα ερωτήματα όσον αφορά το φωτισμό, υπάρχουν απαντήσεις κοινής λογικής, άλλα και άλλες οι οποίες προέκυψαν μετά από μακροχρόνιες έρευνες και εργασίες ώστε να αποδειχθούν.

Ο σχεδιασμός φωτισμού είναι αποτέλσμα συνδυασμού τέχνης και επιστήμης. Απαιτεί τεχνικές γνώσεις και συνεχή παρακολούθηση στην εξέλιξη των τεχνολογιών, αλλά πάνω απʼ όλα την κατανόηση της αισθητικής και ανάγκης των ανθρώπων που δραστηριοποιούνται στο χώρο. Θα την χαρακτήριζα ως τέχνη κατόπιν παραγγελίας!

Σε μια έρευνα του InformeDesign, αναλύθηκε η συμπεριφορά των ανθρώπων όσον αφορά την έκθεση τους σε διάφορους φωτισμούς.

Αναφέρεται ότι:

- ο άνθρωπος προσανατολίζεται υποσυνείδητα καλύτερα σε χώρους που υπάρχουνε οριζόντιες και κάθετες «λωρίδες» φωτισμού, ιδίως όταν αυτές τέμνονται σε κάποιο σημείο.

- όταν πρέπει να επιλέξει μια πορεία, ακόμα και μέσα σε ένα κτίριο, ακουλουθεί πάντα την πιο φωτεινή διαδρομή.

- τα πιο λαμπερά σημεία ενός χώρου είναι αυτά που θα τον κάνουν να επικεντρωθεί. - προτιμάει να αντικρίζει φωτισμένες επιφάνειες και τοίχους.

- και ως συνέπεια του προηγούμενου ο φωτισμός επηρεάζει την θέση και την στάση του σώματος του.

Σε ένα άλλο πείραμα που πραγματοποιήθηκε χρόνια πριν, ο Dr. John Flynn ανέπτυξε μια θεωρία, η οποία όριζε τα κριτήρια αξιολόγησης του φωτισμού ενός χώρου.

Στο πλαίσιο της έρευνας αυτής, συνέλλεξε πληροφορίες από τους συμμετέχοντες οι οποίοι θα χαρακτήριζαν χώρους που συνδίαζαν ομοιόμορφο ή ανομιόμορφο φωτισμό, με δυνατές ή χαμηλές εντάσεις, και τέλος με περιφεριακό επίτοιχο, ή προερχόμενο από την οροφή φωτισμό.

Κατέληξε συμπερασματικά ότι οι απαντήσεις των χρηστών στο σύνολο τους, θα χαρακτήριζαν ένα χώρο ως:

- ευχάριστο ή δυσάρεστο,
- δημόσιο ή ιδιωτικό (public or private)
- ευρύχωρο ή κλουβί
- χαλαρό, ξεκούραστο, ή με ένταση
- οπτικά καθαρό, ή συγκεχημένο, θαμπό, μουντό.


Κατάστημα APIVITA, Μελέτη φωτισμού: Δημήτρης Νασίκας

Ευχάριστος χαρακτηρίστηκε από τους χρήστες ο χώρος που είχε ανομοιογενή φωτισμό διαφόρων εντάσεων και προερχόταν περιφεριακά και όχι από την οροφή.


Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών - Ελευθέριος Βενιζέλος

Δημόσιος (public) χαρακτιρήστηκε ο χώρος με ομοιόμορφα διάχυτο φωτισμό που κυμάνθηκε σε υψηλότερα επίπεδα έντασης, με τις πηγές στην οροφή του.


Κατάστημα ρούχων

Ευρύχωρος, χαρακτηρίστηκε ο χώρος με ομοιόμορφα υψηλή ένταση φωτισμού σε όλα τα σημεία, τις επιφάνειες και τους τοίχους.


Οικία, Μελέτη φωτισμού: Δημήτρης Νασίκας

Χαλαρωτικός ήταν ο χώρος με ανομιόμορφα διάχυτο περιφεριακό φωτισμό χαμηλού επιπέδου.

Και τέλος οπτικά καθαρός (visually clear), χαρακτηρίσθηκε ο χώρος με υψηλές εντάσεις κυρίως περιφεριακού φωτισμού, ιδίως στα σημεία δραστηριοποίησης των ανθρώπων σε αυτόν.

Μια άλλη οπτική η οποία έχει αποδειχθεί και πλέον αποτελεί κανόνα στη μεθοδολογία φωτισμού ενός χώρου, έχει να κάνει με τα επίπεδα έντασης του φωτισμού και το αναμενόμενο κόστος των προϊόντων ή υπηρεσιών που παρέχονται σε αυτόν.

Συγκεκριμένα, η φωτιστική προσέγκιση ενός χώρου με υψηλές εντάσεις φωτισμού, κάτι το οποίο το κοινό της έρευνας θα χαρακτήριζε ως δημόσιο (public), μας δημιουργεί την αίσθηση ότι θα βρούμε οικονομικές λύσεις σε αυτόν. Φέρνει στο μυαλλό μας, τυπικά, οικονομικά, συνωστισμένα από κόσμο καταστήματα.

Συγκρινόμενη η προηγουμένη εικόνα με εξειδικευμένα καταστήματα τα οποία διαθέτουν χαμηλές εντάσεις, μας προδιαθέτει στο να αναμένουμε ακριβότερες οικονομικές λύσεις προϊόντων και υπηρεσιών που θα παρέχονται.

Παρατηρείστε τις προσδοκίες που έχετε για το τι θα πληρώσετε επισκεπτόμενοι ένα εστιατόριο. Η φωτιστική ατμόσφαιρα θα σας βοηθήσει να το αισθανθείτε, χωρίς καν να έχετε εικόνα του τιμοκαταλόγου του.

Γνωρίζοντας λοιπόν το πώς θα επηρεάσει τις προσδοκίες και τα συναισθήματα των ανθρώπων ο φωτισμός ενός χώρου, τον καθιστούν ως ένα από τους σημαντικότερους παράγοντες για να εκπληρωθούν οι προθέσεις του ιδιοκτήτη και να καλυφθούν οι ανάγκες των χρηστών του.

 


Αναζήτηση
Newsletter
 
 
 
Facebook Group
 
 
Popular Articles
 
 
All rights reserved Copyright © 2004-2010 Όροι Χρήσης Powered by SEO.